Наукові школи

Звіт про роботу студентського наукового гуртка у 2024 році

Студентський науковий гурток кафедри обліку і оподаткування «Стандарт» сприяє ознайомленню здобувачів з сучасними досягненнями наукової думки, удосконаленню навиків використання інструментарію наукових досліджень за напрямами діяльності кафедри. Основною метою гуртка є стимулювання наукових досліджень серед студентів, розширення їхніх знань у галузі обліку та оподаткування, а також надання можливості для поглибленого вивчення тем, які не завжди охоплюються в рамках основної навчальної програми. Через регулярні засідання гурток активно сприяв розвитку наукових інтересів молодих науковців. Керівництво гуртком забезпечувалося викладачами кафедри, які допомагали студентам у виборі тем досліджень, надавали консультації та сприяли публікаціям наукових робіт. Важливим напрямом діяльності гуртка була співпраця з іншими навчальними закладами та науковими організаціями, що дозволило обмін досвідом.

Куратор наукового гуртка кафедри – к.е.н., доцентка Зарудна Н. Я.

У 2024 році гурток продовжував свою діяльність, орієнтуючись на актуальні проблеми обліку, фінансів і оподаткування, що мають значення як для облікової науки, так і для практичної діяльності в цих сферах. Інформація про діяльність СНЦ, зокрема, про організацію, проведення та участь у наукових заходах регулярно висвітлюється на фейсбук-сторінці кафедри обліку і оподаткування (https://www.facebook.com/Кафедра-обліку-і-оподаткування-факультету-фінансів-та-обліку-ЗУНУ-1211687445617612).

На засіданнях СНЦ заслуховувалася та аналізувалася інформація про нормативні зміни в складанні фінансової звітності, а також цікаві повідомлення про порівняння українських та міжнародних стандартів бухгалтерського обліку, порядок ведення обліку у час оголошеного військового стану в Україні, можливості та перспективи віддаленої роботи у сфері обліку та оподаткування, які були підготовлені студентами-членами гуртка.

У 2024 р. Студентським науковим центром «Стандарт» кафедри обліку і оподаткування спільно з професорсько-викладацьким складом, запрошеними гостями-практиками було організовано та взято участь у таких науково-практичних заходах:

У січні – березні 2024 року студенти бали участь у неформальних зустрічах із провідними практиками у сфері обліку, аналізу та оподаткування, активно обговорювали тенденції обліку у час військового стану та перспективи подальшого розвитку наукових проблем у цій сфері.

Студенти кафедри обліку і оподаткування 01.02.2024р.відвідали провідну будівельну компанію ТОВ «Тернопільбуд» та мали зустріч з головним бухгалтером Лупійчуком Антоном Ігоровичем. Організація та проведення таких практичних заходів для студентів спеціальності 071 «Облік і оподаткування» вже є сталою традицією, що підвищує рівень засвоєння на практиці набутих теоретичних знань та навиків, для обміну досвіду та отримання фахових компетенцій в майбутній професійній діяльності. Отож, з метою реалізації цілей дуальної системи освіти студенти ефективно провели час з головним спеціалістом підприємства у сфері обліку і оподаткування, почули загальні аспекти управління та особливості організації обліку в будівельній сфері, мали можливість задати питання і обговорити існуючі проблеми та перспективи розвитку галузі, отримали обґрунтовані кваліфіковані відповіді в сфері обліку та податків. Таким чином, навчальний захід досягнув своєї мети, відбувся обмін досвідом та отримано нові професійні знання. Організатор заходу завідувач кафедри д.е.н., професор Задорожний Зеновій Васильович. Координатори зустрічі к. е. н., доцент Мельничук Інна Василівна та к. е. н, доцент Омецінська Ірина Ярославівна. (https://www.facebook.com/share/p/1AsNMYd7CF/).

7-8 лютого 2024 р. відбулися майстер-класи, тренінги від представників Великої четвірки. Спікерами виступили менеджери відділу аудиту компанії «Делойт»: Ігор Кацюбій та Кирило Пінський, які виступили із такими доповідями: «Делойт» в Україні: інсайти роботи у компанії Великої четвірки». та «Чи брешуть цифри: як читати фінансову звітність?».  Тренінги відбулися за участі менеджера команди аудиту, Energy and Resources Ігоря Кацюбія та менеджера команди аудиту, Customer and Industrial Products Кирила Пінського, декана факультету фінансів та обліку ЗУНУ Андрія Кізими та гаранта ОПП «Облік і оподаткування» Наталії Починок (https://www.facebook.com/share/p/168p9UMWnF/).

Аджендою заходів були інсайти роботи компанії Великої четвірки «Делойт» в Україні та світі; ключові бізнеси та напрями роботи в «Делойт»; «Делойт» – ідеальний старт твоєї кар’єри; підходи до роботи, інновації та технології, як драйвер розвитку бізнесу; клієнти та проєкти «Делойт»; правда чи міф, що «Делойт» – це виключно про роботу та бізнес. Учасники взяли також участь в інтерактивному тренінгу «Чи брешуть цифри: як читати фінансову звітність?». Спікери вкотре наголосили на затребуваності фахівців з аудиту, обліку, оподаткування на ринку праці, перспективах кар’єрного зростання та високій оплаті праці. У планах співпраці з компанією – проведення етапів відбору майбутніх працівників «Делойт» через співбесіди зі студентами, актуальні лекції та вебінари з експертами «Делойт» в Україні; практичні кейси та бізнес-ігри – симуляція роботи аудитора, щоб зрозуміти, як це працює. Усі учасники тренінгів отримали брендові сувеніри компанії. Найактивніші студенти були нагороджені цінними подарунками.

8 лютого студенти взяли участь у One Day Offer – події, в рамках якої студенти  мали змогу пройти всі етапи відбору за один день в онлайн форматі та отримати омріяне запрошення на роботу. Протягом 8 лютого відбулося 4 етапи: тестування, зустріч з рекрутером, менеджером та директором. Студенти мали змогу пройти етапи відбору для оцінки своїх можливостей, щоб стати частиною команди KPMG в Україні (https://www.facebook.com/share/p/19uxjY4gXq/).

12 лютого 2024 р. у залі електронних ресурсів ЗУНУ відбулися майстер-класи, тренінги від представників міжнародної консалтингової компанії Baker Tilly. Спікерами виступили провідний аудитор Вікторія Романова та бухгалтер-ревізор Арсен Довгань. Під час зустрічей присутні говорили про модель аудиторського ризику; ризики щодо тверджень фінансової звітності: теорія і практика; досвід роботи студента ЗУНУ у міжнародній аудиторській компанії Baker Tilly. Спікери ознайомили з напрямами діяльності компанії, цікавими фактами про інсайти компанії, кар’єрними можливостями для студентів та запропонували перше робоче місце. З вітальним словом виступили декан факультету фінансів та обліку Андрій Кізима та гарант ОПП «Облік і оподаткування» Наталія Починок (https://www.facebook.com/share/p/18cpFTPvGs/).

15 лютого відбулася зустріч студентів із керівництвом виробничого підприємства Тернопільського круп’яного заводу ТОВ «ЕКОР ТЗ», одного з провідних підприємств України по виробництву та гуртово-роздрібних продажів натуральних (різноманітних) круп. Підприємство виробляє крупи: горохові, гречані, крупи з м’якої пшениці, ячмінні. Студенти мали можливість ознайомитись з технологією виробництва, пройшли по всьому «ланцюжку» від отримання сировини, її очищення, переробки до отримання готового продукту, разом з головним бухгалтером товариства розглянули, яким чином особливості технології виробництва впливають на організацію бухгалтерського обліку. Радник директора ТОВ «ЕКОР ТЗ» Лука Гомівка презентував стратегію розвитку підприємства в частині продажу натуральних круп у торгових мережах України, а також експорту у країни Європи, особливу увагу зосередивши на питаннях розвитку бренду «ТМ ЕКОР», оформлення документації із сертифікації продукції, її митного оформлення, необхідності постійного навчання персоналу.  Організатор заходу та координатор зустрічі завідувач кафедри, д.е.н., професор Задорожний Зеновій Васильович (https://www.facebook.com/share/p/1BjsExB4md/).

15 березня 2024 року здобувачі освіти – учасники студентського наукового центру «Стандарт» спеціальності 071 “Облік і оподаткування” ОНП “Міжнародний облік”, ОПП “Облік і оподаткування підприємництва”, ОПП “Облік в державному секторі економіки”, ОПП “Облік і оподаткування” кафедри обліку і оподаткування – взяли участь у засіданні студентського науково-методичного семінару на тему: “2024 рік для бухгалтера: що змінилося?”, який присвячений огляду законодавчих змін, що відбулися у обліку у 2024 році (https://www.facebook.com/share/p/1BCpwBDxMK/). Зокрема, студентами було досліджено основні зміни, що відбулися у законодавстві у новому звітному році та представлено результати роботи при підготовці наступних доповідей на теми:

«Особливості обліку операцій з іноземними інвестиціями» (підготовлено студ. Т. Коберник, гр. ОМО)

«Новинки обліку 2024: вплив воєнного стану на організацію кадрового обліку» (підготовлено студ. Ю. Габаль, гр. ОО);

«Касові операції у фізичних осіб-підприємців та юридичних осіб: правила та нюанси обліку у 2024 році» (підготовлено студ. А. Косминою, гр. ОО);

«Особливості обліку та фінансової звітності бельгійських компаній» (підготовлено студ. Н. Лебединською, гр. ОМО)

«Бухгалтерський облік для сталого розвитку суб’єктів господарювання» (підготовлено студ. А. Мархевка, гр. ОМО)

«Виплата дивідендів фізособам у натуральній формі: облікові та податкові наслідки» (підготовлено студ. Н. Мельник, гр. ОО);

«Річний перерахунок ПДФО: алгоритм дій при добровільному та обов’язковому його проведенні» (підготовлено студ. У. Одукалець, гр. ОО);

«Особливості проведення податкових перевірок у 2024 році» (підготовлено студ. Р. Телегою, гр. ОО)

«Нормативно-правове забезпечення операцій в іноземній валюті» (підготовлено студ. М. Голоюх, гр. ОМО).

Під час виступів було обговорено вплив цих змін на організацію обліку та формування звітності у фізичних осіб-підприємців та юридичних осіб.  Координатор заходу – куратор наукового гуртка, к.е.н., доцент Наталія Зарудна.

17 квітня 2024 р. студенти взяли участь у ІІІ Міжнародній науково-практичній інтернет-конференції здобувачів вищої освіти і учнівської молоді «Облік, оподаткування і контроль в управлінні», що відбулася  на Економічному факультеті Центральноукраїнського національного технічного університету (ЦНТУ), що знаходиться у м. Кропивницький. Під час ZOOM відео-конференції здобувачі освіти мали можливість виступити із своїми доповідями.

25-26 березня 2024 р. студенти ОНП “Міжнародний облік” Зелінський Богуслав та Тріль Ігор прийняли участь у семінарі-практикумі “Обліково-аналітичне забезпечення управління економічною безпекою та ризик-менеджменту аграрних підприємств”, проведеного Інститутом обліку і фінансів (м. Київ). За результатами семінару-практикуму студенти отримали сертифікати учасника.

Уже традиційно у червні підведено підсумки роботи наукового гуртка кафедри за навчальний рік. 12 червня 2024 р. відбулося обговорення результатів роботи проблемних груп під керівництвом їх керівників. Зокрема на кафедрі обліку і оподаткування продовжують функціонувати такі студентські проблемні групи:

–   Облік інвестиційної та інноваційної діяльності підприємств (керівник – д.е.н., проф. Крупка Я. Д., к.е.н., доц. Мельничук І. В.)

–   Становлення управлінського обліку на підприємствах України (керівник –д.е.н., проф. Задорожний З.-М. В.)

–  Організація обліку на підприємствах України (керівник – к.е.н., доц. Денчук П. Н., к.е.н., доц. Питель С. В.)

–  Облік доходів діяльності підприємства (керівник – к.е.н., доц. Романів Р.В.).

–  Облік витрат операційної діяльності та формування собівартості продукції підприємства (керівник – к.е.н., доц. Фаріон В.Я.)

–  Перспективи розвитку теорії обліку (керівник – к.е.н., доц. Шевчук О.А.)

–   Автоматизація облікових процесів (керівник – д.е.н., проф. Муравський В. В.)

–   Облік і контроль в державному секторі економіки (керівник – к.е.н., доц. Сисюк С. В.)

–   Облік і аудит розрахунків з бюджетом за податками (керівник – д.е.н., проф. Панасюк В. М., к.е.н., доц. Назарова І. Я.)

–   Облік і аудит необоротних активів та витрат на їх поліпшення (керівник –к.е.н., доц. Починок Н. В.)

–   Облік та оподаткування господарських процесів підприємства (керівник –к.е.н., доц. Зарудна Н. Я.)

–   Облік і аудит зобов’язань підприємства (керівник – к.е.н., доц. Омецінська І.Я.)

– Теорія і практика міжнародного обліку в контексті сталого розвитку (керівник –д.е.н., проф. Семанюк В.).

–   Облік і фінансова звітність за міжнародними стандартами (керівник – к.е.н., доц. Мужевич Н.В.).

– Міжнародний облік (керівник – к.е.н., доц. Жукевич С.М., к.е.н., доц. Яцишин С.Р.).

12 вересня 2024 року відбулось організаційне засідання студентського наукового гуртка кафедри обліку і оподаткування, на якому було зараховано нових учасників, окреслено та затверджено план роботи  на 2024-2025 н.р.

19 вересня 2024 р. для ознайомлення здобувачів освітньо-професійної програми «Облік і оподаткування» з сучасними тенденціями в сфері фінансового консультування, аудиту, корпоративного та податкового планування, бухгалтерського обліку та фінансової звітності відбулася зустріч із представниками міжнародної консалтингової компанії Baker Tilly. Під час презентації, головний експерт з аудиту  Євген Рудов розповів про специфіку діяльності компанії, її роль на глобальному ринку консалтингових та аудиторських послуг, а також про важливість фінансового планування та аналітичної роботи для прийняття стратегічних рішень у контексті здійснення фінансово-господарської діяльності усіма бізнес-структурами. Студенти отримали вичерпну інформацію щодо усіх аспектів діяльності компанії, а також програм стажування та можливостей подальшого працевлаштування і професійного розвитку в міжнародному бізнес-середовищі. Зустріч дала можливість студентам не лише сформувати уявлення про роль фінансових аналітиків у сучасному бізнес-середовищі, а й зрозуміти, які професійні компетенції необхідно набути у процесі навчання, щоб бути затребуваним на сучасному ринку праці. Представники компанії поділилися практичними порадами щодо успішного проходження відбору на стажування, проходження співбесіди та наголосили на важливості постійного самовдосконалення та професійного розвитку. Важливим аспектом обговорення стали також питання щодо особливостей працевлаштування та роботи у міжнародних компаніях. Захід є важливим кроком для студентів на шляху до практико-орієнтованого навчання.

26-27 вересня 2024р. студенти ОНП “Міжнародний облік” Тріль Ігор та Зелінський Богуслав прийняли участь у вебінарі “Функціональність та інституціональна сутність аудиту: теорія та практика”, проведеного Інститутом обліку і фінансів (м. Київ). За результатами вебінару студенти-магістри отримали сертифікати учасника.

26–27 вересня 2024 р. у Західноукраїнському національному університеті відбулася VII Міжнародна науково-практична конференція  «Стан і перспективи розвитку обліково-інформаційної системи в Україні», присвячена 55-річчю кафедри обліку і оподаткування та 85-річчю від Дня народження доктора економічних наук, професора Литвина Богдана Мироновича. На конференцію подали тези 262 науковці, серед яких: 100 докторів економічних наук, 93 кандидати економічних наук і доктори філософії з 10 країн (України, Польщі, Естонії, Казахстану, Франції, Греції, Великобританії, США, Канади). Крім зазначених учасників конференції, на її пленарному засіданні виступили ще 4 доктори наук, які не подавали відповідних тез. З вітальним словом на конференції вступили: т.в.о. ректора ЗУНУ, проректор з наукової роботи доктор технічних наук, професор Микола Дивак; директор Департаменту методології бухгалтерського обліку та нормативного забезпечення аудиторської діяльності Міністерства фінансів України Людмила Гапоненко; президент Федерації професійних бухгалтерів і аудиторів України Петро Кричун; президент Асоціації сертифікованих бухгалтерів і аудиторів України Сергій Канигін; координатор освітніх програм CIMA Україна Марина Зайцева; заступник декана з міжнародної діяльності факультету економіки і соціології Лодзького університету (Польща) Пйотр Габріельчак; Наталія Парфенюк член Ради АПУ та президент Всеукраїнської асоціації аудиторів, бухгалтерів та викладачів ОКД;  заступник директора Департаменту освіти і науки Тернопільської обласної державної адміністрації Ганна Зварич; начальник Управління освіти і науки Тернопільської міської ради Ольга Похиляк; начальник Управління західного офісу Державної аудиторської служби в Тернопільській області Роман Снігур. На пленарному засіданні виступили 40 доповідачів. Модератором пленарного засідання був завідувач кафедри обліку і оподаткування, доктор економічних наук, професор, заслужений діяч науки і техніки України Зеновій – Михайло Задорожний. Секційні засідання конференції проходили за такими напрямами: бухгалтерський облік, оподаткування та звітність в глобальній економіці; роботизація і цифровізація обліку та перспективи підготовки мультикваліфікованих бухгалтерів; перспективи розвитку фінансово-економічного контролю, аудиту та економічного аналізу в управлінні бізнесом. За результатами конференції було прийнято резолюцію, у якій обґрунтовано необхідність внесення змін в законодавчі, нормативні та інструктивні акти з питань обліку і оподаткування, а також підготовки облікових кадрів.

Із 7 жовтня 2024 року впродовж трьох тижнів в Західноукраїнському національному університеті тривав цикл тренінгів «Симуляція роботи аудитора «Induction-simulation» для студентів та випускників освітньої програми «Облік і оподаткування» за участі представників компанії Deloitte під керівництвом Ігоря Кацюбія, керівника групи в департаменті аудиту компанії Deloitte. Учасники тренінгу-інтенсиву Jump In мають змогу взяти участь у реалістичній симуляції процесу аудиту, отримати практичні знання і навички, які необхідні для ефективної роботи в сфері аудиту та бухгалтерського обліку. До заходу також приєдналися декан факультету фінансів та обліку Андрій Кізима, заступник декана факультету Ірина Федорович та гарант освітньої програми «Облік і оподаткування» Наталія Починок.

Вони підкреслили важливість практичного навчання для студентів і відзначили роль такого роду ініціатив у підготовці фахівців, здатних успішно реалізовувати себе на ринку праці. Учасники тренінгу мали змогу в реальному часі проаналізувати фінансову інформацію, працювати з аудиторськими документами та обговорювати результати своєї роботи з професіоналами компанії Deloitte. Завдяки такій інтерактивній формі навчання, студенти та випускники отримали цінний досвід, який допоможе їм у подальшій кар’єрі. Захід зацікавив студентів і продемонстрував важливість співпраці між академічною спільнотою та бізнесом для забезпечення високої якості освіти і розвитку професійних компетентностей майбутніх фахівців.

На підставі Листа Державної наукової установи “Інститут модернізації змісту освіти” від 09.01.2024 №21/08-28 про проведення Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт з галузей знань і спеціальностей у 2023/2024 навчальному році, Національним університетом “Чернігівська політехніка” у березні-квітні 2024р. проведений Всеукраїнський конкурс студентських наукових робіт зі спеціальності “Облік і оподаткування”. Конкурс проходив на базі кафедри економіки, обліку і оподаткування шляхом рецензування та оприлюднення рейтингового списку наукових конкурсних робіт (без проведення підсумкової конференції). Для участі в Конкурсу надіслано 73 наукові роботи (82 авторів). У даному конкурсі взяла участь наукова робота, підготовлена студ. Оленою Дубчак. За результатами рецензування наукових конкурсних робіт рішенням Галузевої конкурсної комісії сформований рейтинговий список, у якому вказана студентка отримала Диплом третього ступеня (науковий керівник – к.е.н., доцент Інна Мельничук).

За результатами проведеної наукової роботи студенти мали змогу опублікувати свої статті у збірниках наукових праць, що видаються кафедрою та взяти участь у щорічних студентських конференціях інших закладів вищої освіти. За рік студенти активно брали участь не лише у регіональних та всеукраїнських конференціях, семінарах, круглих столах, конкурсах, а також у науковій діяльності кафедри: теоретичних семінарах, наукових гуртках, проблемних групах тощо.